Name
Name MT de Vaal MSc
FirstnameMariëlle
Emailmarielle.devaal@wur.nl

Job details
DescriptionPromovendus
OrganizationDepartment of Agrotechnology and Food Sciences
Organization UnitFood Quality and Design
DescriptionPromovendus
OrganizationDepartment of Agrotechnology and Food Sciences
Organization UnitFood Quality and Design
Ancillary activities
  • No ancillary activities -
    Mar 2022 - Present


Biography

Marielle is a PhD candidate from the Netherlands. She got a master's degree (cum laude) in Consumer sciences, which she obtained at Wageningen University and Research in July 2020.

In August 2020, Marielle started her PhD at Food Quality and Design. During her PhD, she will study the "Snackification" trend, where she will focus on gaining a more profound understanding of consumers’ snacking behaviours. She will do so under supervision of Prof. Dr. Vincenzo Fogliano, Dr. Bea Steenbekkers, and Dr. Ruud Verkerk.


Expert Profile
Expertise
Social media
  Mariëlle de Vaal on Instagram
  Mariëlle de Vaal on Linkedin

Publications
Key publications
Researcher ID's

Projects

PhD Consumer Snack Design

Supervisors: Prof. V. Fogliano Dr. Ir. LPA. Steenbekkers Dr. Ing R. Verkerk

Project term:  - 08 2020 –  08 2024 -
Sponsor: FQD

Snackification, the trend where snacking is becoming a new way of eating, is gaining in prominence for consumers and the snacking industry. Consumers are snacking more and more often, which has raised health concerns given the widespread presumption that snacking is linked to a deterioration of health. However, consumers’ perceptions and definitions of snacks and snacking, and snacking needs and desires have changed simultaneously, thereby offering opportunities for the development of more health-oriented snack innovations to the snacking industry.

Notwithstanding the prominence of the snackification trend, there are no science-based recommendations available which aid the industry or consumers in adequately responding to snacking and snackification. Furthermore, there is no consensus on the operationalizations of snacking and snacking-related concepts in current scientific literature. To obtain such recommendations and operationalizations, a more profound understanding of consumers' snacking behaviours and underlying motives is necessary.

The objective of my PhD research is to gain a more profound and comprehensive understanding of consumers’ snacking behaviours, by investigating consumers’ snacking perceptions, motivations, needs and desires, as well as the interaction of consumers with their context in snacking consumption situations. This will be done by reviewing current scientific snacking behaviour literature, and empirically identifying the snacking perceptions and motives of different consumer groups in different snacking consumption situations through a quantitative dietary diary survey and qualitative in-depth interviews.

Results will serve the creation of: 1) a widely applicable comprehensive conceptual model for future snacking-related research, which describes the elements that are important and recommended to consider when examining consumers’ snacking behaviours, and; 2) science-based snackification and snacking recommendations for consumers and the snacking industry, which are tailored to consumers’ snacking needs and desires.

FOODLOOP

Steeds vaker volgen jongere mensen een flexibeler eetpatroon, met meer eetmomenten per dag. Ze eten dan verschillende typen voedingsmiddelen, op verschillende locaties en tijden. Dit heeft invloed op de voedingsstoffen die ze binnenkrijgen, maar ook op de gezondheid van hun eetpatroon. Is de opkomst van het flexibele eetpatroon iets positiefs of negatiefs? Is het beter om volgens het patroon van vaste maaltijden te eten, of kunnen we het nieuwe flexibele eetpatroon omarmen?

Eten is meer dan reactie op hongergevoel
Ook vanwege de opkomst van het flexibele eetpatroon dient eten tegenwoordig voor meer dan enkel het vervullen van de hongerbehoefte. Mensen willen meer gepersonaliseerde voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen die de gezondheid bevorderen, die passen in een steeds drukkere levensstijl, die genot bieden, maar ook een ethisch doel dienen, zoals het waarborgen van dierenwelzijn of het milieu.

Het flexibele eetpatroon is vooral prominent onder mensen uit Generatie Y, beter bekend als millennials. Deze jongere mensen, geboren tussen 1980 en 2000, zijn de grootste generatie tot nu toe. Ze zijn digitaal-slim en hun drukke levens zijn verweven met technologie. Ze zijn verbonden met elkaar en de wereld via sociale media, internet en mobiele telefoons. Millennials zijn idealistisch, vooruitstrevend, flexibel en bewust van hun rol in de wereld. Ze hechten waarde aan authenticiteit, ervaringen en zingeving. Deze onderscheidende kenmerken vertalen zich naar trends, die doorwerken in de behoeftes en wensen rondom voeding. Deze trends in eetgewoonten verspreiden ze vervolgens naar andere generaties.

Foodloop bestudeert eetgedrag millennials
Gezien de grootte, diversiteit, onderscheidenheid en het trendsettende gedrag zijn millennials een interessante groep om meer van te leren, voor wat betreft hun eetgedrag. Er is echter weinig onderzoek naar gedaan. Daarom is er door de Wageningen Universiteit een onderzoek naar begonnen, genaamd FOODLOOP.

Het doel van FOODLOOP is achterhalen wat het eetgedag is van Nederlandse millennials. Om dit te kunnen achterhalen, wordt in FOODLOOP een groep Nederlandse millennials een jaar lang gevolgd. We volgen ze in wat en hoe ze op een dag eten en drinken. Deelnemers van FOODLOOP houden dit bij in een mobiele applicatie, genaamd Traqq (ontwikkeld door HNH groep Wageningen University and Research). Dit doen ze ieder seizoen (lente, zomer, herfst, en winter) gedurende een jaar. Zo kan er een beeld ontstaan van hun eetpatronen door het jaar heen. Het werpt ook licht op eventuele verschillen in eetpatronen tussen de seizoenen.

Gezonder eetpatroon en aanbod beter afgestemd op wensen
Door op deze manier het ‘hoe’ en het ‘waarom’ van hun eetgedrag te achterhalen, kunnen we op basis daarvan suggesties en aanbevelingen formuleren. Die kunnen op hun beurt weer helpen om het huidige en toekomstige aanbod van voedingsmiddelen meer toe te spitsen op de behoeften en wensen van mensen. Ook kunnen ze helpen bij een gezond(er) eetpatroon. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

Kijk voor meer informatie op:

  • https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resultaten/Leerstoelgroepen/Agrotechnologie-en-Voedselwetenschappen/Food-Quality-and-Design-1/FOODLOOP/Het-FOODLOOP-onderzoek.htm
  • https://www.instagram.com/foodloopwur/
Caption Text
  • mail
  • chat
  • print

Profiel